Skip to main content
18. september 2023 | Livet i JPro

Praha 2023

I 2023 gikk den årlige firmaturen til Praha i Tsjekkia. For en tur!

I likhet med alle de andre turene til JPro var programmet tett. Våre gode samarbeidspartnere i Scenorama og Escape hadde laget et aktivt program tettpakket med opplevelser. Vi har gått, syklet, sunget, fotografert, smakt på øl og vin, spist godt og lekt agenter i Prahas gater.

I år fløy vi til Praha for den årlige JPro-turen. Her er et tilbakeblikk på en helg full av aktiviteter, solskinn og ikke minst godt humør!

Dag 1

Kl. 10.00

Ved ankomst til flyplassen i Praha ble vi møtt av norske guider og fordelt på tre busser som kjørte oss, ikke til hotellet, men til dagens mål: Salabka.
Salabka er et kompleks med restaurant, butikk, destilleri og ikke minst en fantastisk vingård. Vi blir møtt med et glass musserende og nyter de fantastiske omgivelsene i strålende solskinn før vi begir oss til restauranten der en treretters meny venter oss til lunsj.

SALABKA J1

Kl. 14.00

Alle gjorde seg klare til å starte ettermiddagen med den første aktiviteten: geocaching rundt Salabka. For å gjøre dette ble det dannet 5 lag. Med nettbrett, GPS og veikart i hånden la vi ut på en runde med gåter, spørsmål og gruppeaktiviteter (ski, edderkoppnett osv.), alt under oppsyn av et team på stedet.
Mesteparten av turen foregikk i den botaniske hagen Fata Morgana, der vi fikk se flotte blomsterarter, forskjellige tresorter og flotte skulpturer. Turen ble avsluttet med en tsjekkisk øl på Altán-restauranten, og deretter tok vi bussen til Motel One Florentinum.

SALABKA GEOCACHING J1

SALABKA ALTAN RESTAURANT

Kl. 18.00

En kort utflukt gjennom gatene i sentrum av byen med norsk guide, der vi oppdaget en rekke barer og lærte litt mer om tsjekkisk kultur og ølproduksjon. Vi fikk også anledning til å høre om historien til rådhuset, som huser restauranten der vi skal spise neste dag. Omvisningen ble selvfølgelig avsluttet med en quiz med øltema i en svært hyggelig atmosfære. Vi kan takke Filip spesielt for hans bidrag!

PUBØL RUND

Kl. 20.00

Etter noen timers hvile for noen og sightseeing for andre var det på tide å sette kursen mot restauranten Ambiante Brasileiro for en kveld rik på smak. På menyen sto en buffé med salater, skinke, sushi, ost og andre herligheter, etterfulgt av bordservering med ulike typer kjøtt, fisk og skalldyr.

Da den første dagen var over, var det på tide å dra hjem og sove litt.

BRASILEIRO

Dag 2

Kl. 11.00-16.00.

Etter en solid frokost på hotellet var det på tide å ta bussen og sette kursen mot dagens aktivitet: en sykkeltur gjennom Prahas gater og skoger.
Vi fikk tilbud om to turer. Den første, ledet av Jaroslav Kulhavy (profesjonell syklist og olympisk mester i terrengsykling i 2012), tok noen av oss med til Závist-vakttårnet. Den andre runden, som var beregnet på de som ønsket å sykle roligere, tok oss gjennom skogen og forbi noen urbane sykkelstier. Alt i alt var disse to turene en fin måte å slappe av, oppleve og kose seg på. Arrangementet ble avrundet med en deilig grillfest og premier til de beste geocaching- og quiz-lagene.

PRO SYKKELTUR

ROLIGTEMPO SYKKELTUR

Kl. 20.00

Etter noen timer med sightseeing var det på tide å gjøre seg klar for kvelden.

Så den nest siste kvelden spiste vi på Obecní Dům Restaurace, en elegant restaurant med storslått utseende og arkitektur. Restauranten ligger i første etasje i kommunehuset (Obecní Dům, som betyr kommunehus på tsjekkisk), og kan skilte med en meny inspirert av det franske kjøkkenet, som smelter perfekt sammen med tsjekkisk kultur for å skape en ren nytelse for de mest delikate smaksløkene. Vi fikk servert en fireretters meny ledsaget av tsjekkiske viner.

Det var også en fin anledning til å takke og gratulere to av våre kolleger med 10-årsjubileum hos JPro. De fikk overrakt en liten gave :)

RESTAURANT ATMOSFÆRE

RESTAURANT MENYEN

Dag 3

Siste dag i Praha og pakking. I likhet med de foregående dagene var dette en travel dag.

Kl. 12.

En liten overraskelse venter oss på vei til neste møtested. Vi skal ta en over 100 år gammel trikk, og til rytmen fra trekkspilleren om bord og et glass musserende skal vi oppdage gatene og stedene i sentrum med sin typiske arkitektur. Praha er en fantastisk by for alle som er opptatt av arkitektur.

TRYKKET

Kl. 12.30 - 14.30.

Ankomst til bryggeriet "Klasterni Pivovar Strahov". Her spiser vi lunsj før dagens store fysiske aktivitet. Bryggeriet ligger bare noen få skritt fra Praha slott og er i et historisk kloster som ble grunnlagt i 1142.

I over 600 år har bryggerimestere laget fantastisk øl her. Dette er uten tvil det beste mikrobryggeriet i byen, og her kan du også smake på en rekke forskjellige smaker. Vi fikk anledning til å spise en deilig buffé med et bredt utvalg av forretter og til hovedrett helstekt pattegris med tilbehør.

KLASTERNI PIVOVAR STRAHOV

Kl. 14:30-17:30.

Vi hadde ikke tid til å hvile da en gruppe MI6-agenter ankom for å gi oss instruksjoner for neste aktivitet! MI6-agenter betyr James Bond! Til denne siste fysiske aktiviteten ble vi delt inn i flere lag på minst 10 personer, hvert lag ledsaget av en engelsktalende agent som skulle hjelpe oss med å utføre oppdraget. På menyen for dagens aktivitet: et nettbrett, en koffert full av nyttige gjenstander for å løse gåtene og samtidig sightseeing i Prahas gater. I strålende solskinn ga spionjakten og gåteløsningen oss muligheten til å ta på oss rollen som agent 007 i noen timer.

JAMES BOND SPIONJAKT

Kl. 17.30-19.00.

Vi møtes på Hard Rock Cafe for vårt siste måltid. I en avslappet rock'n'roll-atmosfære får vi puste ut før vi drar tilbake til hotellet for å pakke kofferten for hjemreisen til Norge.

HARD ROCK CAFE

Kl. 21h55.

Vi flyr nordover, og det er på tide å vende tilbake til hverdagen. En ting er sikkert, denne årlige turen ble nok en suksess. Vi vil gjerne takke alle som bidro til å gjøre denne helgen mulig.